DER GREIF Proces 2.0

Tytonie
ul. Dolnych Młynów 10 Kraków
Czw.-Niedz. 11.00–19.00
DER GREIF  Proces 2.0

Prezentacja 279 wcześniej wybranych zdjęć na siatce (2 x 6 m) © DER GREIF 

 

 

Przedstawiciele DER GREIF zostali zaproszeni przez Larsa Willumeita, kuratora Programu głównego Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016. Podczas weekendu otwarcia w Centrum Festiwalowym goście zaprezentują Proces  2.0.

 

Proces  2.0 kwestionuje fotografię w jej cyfrowej formie jako odrębne medium, poddaje w wątpliwość sposoby jej użytkowania w Internecie, a także bodźce dotykowe w fotografii i powszechne rozumienie pojęcia autorstwa. Proces  2.0 korzysta ze struktury i właściwości sieci WWW, by połączyć uczestników, gości i redaktorów z różnych państw – umożliwia to transmisja online z performatywnej wystawy. „Proces  2.0” jest kontynuacją projektu ProcesA process - Ein Prozess, który prezentowano premierowo na przestrzeni dwóch miesięcy w Neue Galerie im Höhmannhaus w Augsburg w 2014 roku.
 


Przebieg wydarzenia

Po ogłoszeniu naboru do projektu* dyrektorzy artystyczni DER GREIF dokonali preselekcji prac, które stanowią podstawę dla całej wystawy.

 

Wystawę otwiera wisząca siatka prezentująca wszystkie wstępnie wybrane fotografie. Część performatywna rozpoczyna się w momencie kolejnej selekcji zdjęć, które przemieszczają się ze ściany na stoły. W ten sposób prezentowane są możliwe zestawienia obrazów i ich kombinacje. Warianty te można śledzić zarówno na miejscu, w galerii, jak i na internetowej osi czasu wystawy. Siatka zdjęć początkowo wyświetlona na ścianie stopniowo się zmniejsza, podczas gdy wcześniej puste stoły  zaczynają się wypełniać. To na nich zachodzi proces rekontekstualizacji i odnajdywania identycznych zdjęć, w różnych zestawieniach.


Gdy ostateczne kombinacje są już określone, zdjęcia ponownie zmieniają miejsce – tym razem ze stołów wracają na ścianę. Po sprawdzeniu nowych zestawień, fotografie są drukowane na miejscu i zawieszane, bez ram. Cały proces jest otwarty dla widzów, bo interakcja artystów z publiką odgrywa w wystawie fundamentalną rolę.
 


* Z naboru korzystał  również Lars Willumeit, kurator programu głównego Miesiąca Fotografii w Krakowie oraz kurator projektu „Guest Room”  z kwietnia 2016, udostępnionego  na stronie internetowej DER GREIF (www.dergreif-online.de/guest-room/lars-willumeit). To kolejny głos w dyskusji o de- i rekontekstualizacji pojedynczych obrazów fotograficznych, zarówno w trybie online jak i offline.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.